Junakom našega mesta priskočil na pomoč e-pomočnik
Vizija razvoja Komunale Kranj temelji na treh ključnih stebrih: krožnem gospodarstvu, digitalnih spremembah in zelenih naložbah. Na področju e-mobilnosti smo si nabrali kar nekaj izkušenj in opažamo pozitiven vpliv vozil na okolico in osebje, ki z e-vozili rokuje. Vozila ne proizvajajo izpušnih plinov, kar je velika prednost, saj je delovno okolje osebja pogosto v neposredni bližini vozil. Poleg tega zagotavljajo mirno vožnjo brez hrupa pri kratkih razdaljah in pri večkratnem speljevanju.
V Komunali Kranj se zavedamo pomena trajnostnega razvoja, zato smo z veseljem sprejeli priložnost za nekajdnevno uporabo lahkega električnega tovornjaka FUSO eCanter. Na teren se je z njim odpravil sodelavec Milan Novak, ki je zadolžen za vozni park znotraj enote za vzdrževanje občinskih cest in preizkusil njegove zmogljivosti v sklopu vsakodnevnih nalog naših ekip na terenu.
Celoten prispevek »Junakom našega mesta priskočil na pomoč sposoben električni pomočnik« si lahko preberete v nadaljevanju ali na povezavi tukaj.
Junakom našega mesta priskočil na pomoč sposoben električni pomočnik
Avtor: Andrej Leban
Delavcem, ki jim ostali državljani veliko dolgujemo za čisto okolico in urejene občinske ceste, se je na preizkušnji pridružil prav poseben pomočnik. Miren po karakterju, ne kadi in ne razgraja, okreten, zelo močan, nanj se lahko vedno zaneseš.
Tako bi pisalo v njegovem življenjepisu, ko bi bil človek. V resnici gre za lahki električni tovornjak FUSO eCanter, ki vse dobre plati električnega pogona prenaša v zahtevno okolje gospodarskih vozil.
Po dobrih 60 letih od prihoda na trg lahkih tovornjakov in po več kot 4,5 milijona prodanih primerkov ima FUSO Canter danes gotovo prav poseben status med sebi podobnimi vozili. Po vsem svetu strankam zagotavlja učinkovit in varčen pogon. V različnih kombinacijah dolžin in nosilnosti nudi podlago za raznovrstne nadgradnje, a ves ta čas ohranja poudarek na nadpovprečni zanesljivosti in okretnosti.
Ko so nekateri proizvajalci tovornih vozil bolj kot ne šele govorili o električnem pogonu, so pri japonskem proizvajalcu že leta 2018 poslali na trg povsem električno različico lahkega tovornjaka eCanter. Leta 2024 so ga z novo generacijo izdatno posodobili tako po obliki kot vsebini.
Na elektriko že več kot 10 milijonov kilometrov
Temelji na prenovljenem modelu Canter, ki je v segmentu od 3,55 do 8,55 tone prisoten v več kot 30 evropskih državah. Razvili so ga na podlagi tesnega sodelovanja s strankami, pri čemer so upoštevali njihove potrebe in vsakodnevne navade. Namenjen je uporabi po vsem svetu ne glede na različne geografske ter podnebne posebnosti določenega okolja. Posebej je prilagojen za stranke, ki znotraj delovnika prevozijo nekje do 200 kilometrov poti in ob tem pričakujejo visoko učinkovito vozilo z nižjimi stroški obratovanja.
Model eCanter tudi upošteva zadnja evropska pravila GSR II glede prometne varnosti, tako da je opremljen s številnimi asistenčnimi sistemi, infotainemnt sistem pa je prilagojen za uporabo flotnega upravljanja s stroški in porabo. Za seboj ima že več kot deset milijonov prevoženih kilometrov, po Evropi ga imajo v uporabi številna podjetja s področja mestne ali obmestne logistike ter vzdrževalnih in komunalnih služb, med drugim tudi podjetja DB Schenker, DHL, Dacher in podobni.
"Ja, res sem pozitivno presenečen. Marsikdo med sodelavci je bil pred preizkusom skeptičen, ali bi takšen lahki tovornjak na električni pogon lahko služil našim specifičnim potrebam," je v kabini eCanterja med vožnjo po ulicah gorenjske prestolnice razlagal Milan Novak.
Pri Komunali Kranj je zadolžen za vozni park znotraj enote za vzdrževanje občinskih cest. "Imamo na našem območju le zelo raznolik relief z razvejano mrežo občinskih cest, vsakdanje prevožene razdalje nas vzdrževalcev so lahko kar precejšnje. Potem imamo tu še ožje mestno središče, ki je v veliki meri zaprto za promet. Pa zdaj vidim, da bi bilo eCanterja mogoče ob ustrezni specifikaciji glede mer in pogona zelo dobro uporabljati."
Komunala Kranj je dobila v nekajdnevno uporabo električnega eCanterja prav z namenom, da preizkusi njegove zmogljivosti glede tovora in dosega ter preveri, ali bi ga lahko polnili na polnilnicah, ki jih imajo postavljene za ostala električna vozila.
Podobno bodo eCanterja lahko testirale tudi druge komunalne družbe po državi, saj je cilj uvoznika približati vozilo morebitnim ciljnim strankam na način, da lahko to brezemisijsko delovno vozilo preizkusijo v svojih okoljih in glede na svoje potrebe.
"Kot da bi peljal praznega"
Da se je projekt začel prav na Gorenjskem, je po svoje logično. Kranj namreč sodeluje v posebnem evropskem programu preobrazbe v podnebno nevtralno mesto, ki naj bi bil zaključen do leta 2030. V ta namen Kranj čakajo še številne spremembe tudi pri izvajanju javnih služb, vključno z zmanjševanjem ravni emisij in hrupa pri voznem parku. Pa tudi sama Komunala Kranj ima med strateškimi usmeritvami navedeno vizijo iskanja trajnostnih rešitev in okoljske odgovornosti, kamor poleg krožnega gospodarstva in digitalnih sprememb vsekakor spadajo tudi zelene naložbe z emisijsko manj obremenjujočimi delovnimi vozili.
Pred prevzemom eCanterja je Jernej Bric iz FUSO Trucks Slovenija ekipi posredoval vse potrebne informacije in izvedel kratko šolanje, ki je pomembno in potrebno pri tovrstnih vozilih.
Milan Novak je eCanterja preizkušal kar sam in z njim opravil nekaj tipičnih dnevnih poti terenske vzdrževalne ekipe. Njihove zadolžitve so zelo različne, kot pooblaščen koncesionar enota skrbi za urejenost in vzdrževanje občinskih cest in ulic tako v mestu kot v najbolj oddaljenem hribovitem zaselku. Hkrati skrbijo tudi za zimsko službo. Pri tem morajo sem in tja prevažati moštvo in material.
Omenjeni eCanter je bil sicer 4,25-tonski, torej vstopna izvedba šasije s kesonom, medtem ko so v ponudbi še razredi 6, 7,5 in 8,55 tone s skupno kar 42 kombinacijami med šestimi različnimi medosnimi razdaljami, dvema tipoma kabine in tremi možnostmi akumulatorskega sklopa. Najlažja izvedba pa je še vedno zelo zmogljiva, saj omogoča prevoz do 1.700 kilogramov tovora, treh potnikov, hkrati pa sodi v razred gospodarskih vozil, za katere se predvideva možnost vožnje s klasičnim izpitom B kategorije. To pa je za gospodarske družbe, kot je Komunala Kranj, zelo pomembno, priznavajo tudi sami.
"Najbolje se počuti, ko pelje tovor. Nanj smo naložili pol tone težko paleto hladne asfaltne zmesi in z njim sem se nato odpravil po cesti proti Jamniku. Peljal sem se, kot da bi bil prazen, zares odlično vleče," je bil Novak presenečen nad zmogljivostjo pogona eCanterja. Tega sicer sestavlja 110-kilovatni elektromotor, ki je inovativno vgrajen kar v zadnji diferencial, s katerim tvori skupno enoto.
Baterija je vgrajena med šasijo, sestavljajo jo do trije moduli, odvisno od želja naročnika. Konkretno vozilo je imelo rešitev z dvema moduloma in skupaj 82,6 kWh kapacitete baterije.
Novaku je bilo predvsem všeč zveznost podajanja moči od speljevanja naprej, saj pogon nima menjalnika. Enako udoben je tako pri počasni vožnji, ki jo morajo komunalna vozila pogosto izvajati, kot pri hitrem premikanju od točke do točke. "Če vklopim močnejšo stopnjo rekuperacije, lahko praktično vse opravim zgolj s pedalom za plin. Ko ga spustim, se vozilo samo začne ustavljati. Še posebej se je to poznalo pri spustu z omenjenega Jamnika, čeprav vozila tega masnega razreda še nimajo motorne zavore, sem moral kljub tovoru le vsake toliko pritisniti na zavoro."
Vse dogajanje v zvezi z vozilom je spremljal prek digitalnega voznikovega zaslona, še ene novosti, ki jo je uvedla zadnja generacija.
Presenečen je bil tudi nad porabo, zaradi štiristopenjske rekuperacije se je namreč baterija med spustom z več kot 800 metrov nadmorske višine polnila, tako da je po 80 kilometrih poti vrnil še s tri četrt napolnjeno baterijo. "Pa nisem ga prav nič 'šparal', saj sem želel videti, kaj zmore. Mislim, da bi lahko z njim brez težav prevozil vsaj 150 kilometrov z enim polnjenjem."
Številka se kar sklada z napovedmi tovarne. Pri največji 124 kWh bateriji je sicer domet še podaljšan, do 200 kilometrov.
Spet napolnjen v času malice
Samo polnjenje je poenostavljeno. Modul s kombiniranim vtičem se nahaja na desni strani vozila, podobno kot da bi šlo za rezervoar goriva. Tovornjak omogoča polnjenje z močjo vse do 22 kilovatov na izmeničnem toku (AC), kar pomeni, da je izpraznjena baterija 82,6 kWh povsem napolnjena po manj kot petih urah. Če vozilo nima ravno 12-urnega delovnika, pa je dovolj tudi 11 kilovatna polnilnica. Na enosmernem toku (DC) je mogoče baterijo polniti z do 104 kilovati, takrat je do 90 odstotkov baterija napolnjena že v tri četrt ure, od 10 do 80 odstotkov pa že v manj kot pol ure, torej v času malice.
"FUSO eCanterja smo uporabili v sklopu vsakodnevnih nalog ekip na terenu. Vozilo je zadostilo vsem potrebam in praktično v sklopu nalog kjer smo ga uporabljali ni dosti odstopalo od primerljivega dizelskega vozila. Edina pomembna opomba je skupna dovoljena masa. Kot vemo, se že pripravlja sprememba, ki bo omogočila vožnjo vozila z B kategorijo, kar je za nas pomembno."
"Z uporabo e-vozila vsekakor mora priti do neke spremembe v obnašanju uporabnika. Tudi z izkušnjami, ki jih imamo se te spremembe s časoma ne opazi več, način in čas polnjenja pa se spremeni v rutino. Pomembno je predvideti kakšne naloge z vozilom opravljamo in temu primerno naročiti vozilo z ustrezno baterijo. Če obstaja možnost namestitve in uporabe hitre polnilnice se vse skupaj še poenostavi."
Strnjen vtis Komunale Kranj po preizkusu eCanterja
Ker je prav glede baterij še vedno prisotnih veliko predsodkov, so pri znamki FUSO uporabili zanesljivo litij-železo-fosfatno tehnologijo, ki je še manj podvržena degradaciji zaradi stalnih polnilnih ciklov. Za podaljšanje življenjske dobe je dodano še serijsko vodno hlajenje akumulatorja. Proizvajalec daje na baterijo jamstvo šest let oziroma 200.000 kilometrov.
Marsikateremu potencialnemu kupcu se pojavlja vprašanje, ali je mogoče električni tovornjak sploh nadgraditi še s kakšnimi specialnimi nadgradnjami, ki za delovanje potrebujejo dodaten pogon (PTO). Model eCanter ponuja dve možnosti električnega odgona z največjo močjo 26 kilovatov. Eden ima zobniški prenos in zato konkretnih 222 Nm navora, drug bolj poenostavljen pa je jermenski prenos z maksimalnih 64 Nm navora.
Glavni poudarki FUSO eCanter (tip 4C15e)
Izvedba: šasija z enojno kabino 1+2, komfortni tip kabine (2 m širine)
Moč in navor: 110 kW (150 KM), 430 Nm
Baterija: 82,6 kW
Polnjenje: AC 22 kW (6h), DC 104,4 kW (44 min)
Nosilnost: 730 kg
Prodaja: Autocommerce, član skupine Emil Frey, generalni zastopnik Daimler Truck AG, za gospodarska vozila Mercedes-Benz, Setra, Unimog in Fuso v Sloveniji.
Tudi v najmanjšo luknjo
S šoferjem Milanom in eCanterjem smo se odpravili v središče Kranja, saj smo želeli videti, kako se električni lahki tovornjak obnese v zahtevnem okolju ozkih ulic, ki za vzdrževalce, pobiralce smeti in ostale skrbnike komunalnega omrežja lahko predstavljajo prav posebne izzive.
Tišina eCanterjevega delovanja se je zelo skladala s cono souporabe prometnih površin, ki velja v strogem središču. Povsem brez hrupa se je premikal med pešci in kolesarji, a je nase še vedno opozarjal z zakonsko zahtevanim opozorilnim zvokom. Med ostalimi sodobnimi koristnimi tehnologijami velja omeniti tudi asistenta za zavijanje, ki opozarja na druge udeležence v mrtvem kotu.
V komfortnem tipu kabine je na voljo tudi več koristnih pripomočkov, ki jih uporabniki znajo ceniti, od hitrega gretja vetrobranske kabine, gretja volana, do samodejne klimatske naprave. Serijski so LED žarometi in elektronska parkirna zavora.
Novaka je navdušila okretnost, ki je poleg trdoživosti ena od najbolj znanih lastnosti Canterjev skozi vse njihove generacije. Rajdni krog s širokim zasukom prednjih koles je izjemno majhen, preglednost okoli vozila zaradi nizke kabine pa zelo dobra. Tako povsem mimogrede je zapeljal še skozi ozek podhod v eno od stranskih ulic.
Ko je mimo skozi cono pripeljal avto na klasičen dizelski pogon, se je pokazal velik razkorak med eno in drugo tehnologijo. S tihim in brezemisijskim pogonom je bil eCanter neprimerljivo manjši tujek v srednjeveškem centru mesta od hrupnega in kadečega avta. Bistveno nižji od lahkega tovornjaka na klasičen dizelski pogon so tudi napovedani stroški uporabe, tako glede energije kot zaradi poenostavljenega rednega servisiranja.
Zadovoljni šoferji so eden od temeljev uspešnega podjetja
Iz središča smo se po krajši demonstracijski vožnji vrnili na operativni sedež kranjske komunale, ki leži na obrežju reke Save. V zadnjih letih je tam v zelenem in urejenem okolju zraslo več modernih kompleksov, od sodobne čistilne naprave z zbiralnikom bioplina do lastne sončne elektrarne za proizvodnjo elektrike s skupno močjo kar 1 MW, ki so povezane tudi s hranilnikom. Njihov cilj je na dolgi rok je proizvajati več energije, kot jo bodo porabili.
Kmalu bo tu nastala tudi glavna poslovna stavba podjetja. To se tako kot večina drugih delodajalcev, ki za svoje delo nujno potrebujejo voznike tovornih vozil, sooča z njihovim pomanjkanjem, a vseeno kar uspešno naslavljajo ta izziv. Novak, sicer sam profesionalni voznik z dolgoletnimi izkušnjami v mednarodni špediciji, nam je med priklapljanjem eCanterja na eno od njihovih polnilnic pojasnil, da sta predvsem pozitivna klima v podjetju in urejenost delovnega časa tista dejavnika, zaradi katerih so njihovi šoferji nadpovprečno zadovoljni in zvesti.
Zgodba, ki se zelo dobro sklada s poslanstvom eCanterja - napreden, vsestransko zmogljiv in zanesljiv - v službi junakov mesta.
Avtor prispevka: Andrej Leban
Avtor fotografij: Andrej Leban
Vir: FUSO eCanter – električni tovornjak smo preskusili v praksi
Vprašajte Kranjsko Sivko:
Kranjska Sivka
Hvala za vaše vprašanje.
Odgovorili vam bomo v najkrajšem možnem času.
Kranjska Sivka